02.06.2018 Rozważanie na niedzielę "To szabat został ustanowiony dla człowieka, a nie człowiek dla szabatu. Zatem Syn Człowieczy jest Panem także szabatu" - komentarz do czytań z IX Niedzieli Zwykłej napisał br Zbigniew Mirecki OFS.
Czytania mszalne na 9 niedzielę zwykłą, kierują naszą uwagę na przeżywanie niedzieli. Troska Boga o ten dzień opisana w Księdze Powtórzonego Prawa poucza nas, że dzień szabatu jest Jego dniem i mamy go strzec, tak jak to nakazał Izraelitom. Ale Bóg troszczy się o to by człowiek po tygodniowym trudzie wypoczął razem z tymi, z którymi pracował. Jaka jest rzeczywistość świętowania w społeczności katolickiej niedzieli ? Widzimy to powszechnie. Jest różnie. Św. Franciszek z Asyżu napisał w napomnieniu "Człowieku zastanów się, do jak wysokiej godności podniósł cię Pan Bóg, bo stworzył cię i ukształtował według ciała na obraz umiłowanego Syna swego i na podobieństwo według ducha(...) Jesteśmy zobowiązani z pomocą Ducha Bożego porządkować nasze "harmonogramy weekendowe" , niedzielne zajęcia aby przeżywanie tego dnia było chrześcijańskie. Kościół pomaga nam w przykazaniach kościelnych podając - w niedzielę i święta nakazane uczestniczyć we Mszy świętej i powstrzymać się od prac niekoniecznych. Bóg obdarował nas Łaską wiary o czym napisał św. Paweł w 2 liście do Koryntian. Wskazując, że ta Łaska poznania chwały Bożej na obliczu Jezusa Chrystusa jest skarbem w glinianym naczyniu aby z Boga była przeogromna moc, a nie z nas. Ona nas umacnia w poszukiwaniu wartości dla ducha i ciała. Niedzielne czytanie Słowa Bożego zamyka Ewangelia św. Marka. Jezus nas poucza byśmy w niedzielę byli uczniami kochającymi Boga i człowieka. Bo Miłość jest pierwsza. "To szabat został ustanowiony dla człowieka, a nie człowiek dla szabatu". Zatem Syn Człowieczy jest Panem także szabatu?. Te słowa mojego Pana przyjmuję jako zobowiązanie do zrobienia "niedzielnego" rachunku sumienia. Czy mam czas na - śpiewanie Bogu naszemu Obrońcy oraz obdarowaniem bliskich; rozmową, odwiedzinami, napisaniem listu, poznawaniem otaczającego piękna. To szabat został ustanowiony dla człowieka, a nie człowiek dla szabatu. Zatem Syn Człowieczy jest Panem także szabatu |